آخر هفته با فیلم های دهه 60
- نوشته شده در جمعه 23 دی 1401 ساعت 12:07
- | ارسال نظر
لو پتی سولدات (۱۹۶۳)
کارگردان: ژان لوک گدار
امتیاز استاکر: ۹۲.۳
متاکرتیک: ۹۷
رتبه کاربران IMDb: ۷.۲
زمان اجرا: ۸۸ دقیقه
به عنوان یکی از تاثیرگذارترین کارگردانان تاریخ، جای تعجب نیست که ژان لوک گدار بسیاری از بهترین فیلم های این دهه را ساخته است. این فیلم در طول جنگ الجزایر رخ می دهد و رابطه بین دو عاشق را با دیدگاه های سیاسی مخالف دنبال می کند. این فیلم در سال ۱۹۶۰ فیلمبرداری شد اما در ابتدا به دلیل نمایش کامل شکنجه و دیدگاه براندازانه ممنوع شد.
کشتن مرغ مقلد (1962)
- کارگردان: رابرت مولیگان
- امتیاز استکر: 92.9
- متاس امتیاز: 88
- امتیاز کاربر IMDb: 8.2
- مدت زمان: 129 دقیقه
رمان جاودانه هارپر لی برای فیلمی به همان اندازه جاودانه با «کشتن مرغ مقلد» ساخته شد. در یک شهر کوچک جنوبی در دوران رکود، وکیل آتیکوس فینچ (گریگوری پک) را در میان یک پرونده نژادپرستانه در برابر مردم محلی متخاصم قرار می دهد. این فیلم شامل یک سخنرانی کلاسیک شش و نیم دقیقهای از فینچ است که طبق گزارشها توسط پک در یک برداشت میخکوب شد.
The Hustler (1961)
- کارگردان: رابرت راسن
- امتیاز استکر: 92.9
- متاس امتیاز: 90
- امتیاز کاربر IMDb: 8.0
- مدت زمان: 134 دقیقه
پل نیومن در این درام تحسین شده محصول 1961 در نقش کوسه استخر "سریع" ادی فلسون بازی می کند. فلسون با بخت و اقبال و بدون پول، راه خود را به سمت قله بازمیگرداند و در طول راه با روح خود دست و پنجه نرم میکند. نیومن بعداً این نقش را در فیلم بعدی «رنگ پول» در سال 1986 بازی کرد.
هارا - کیری (۱۹۶۲)
کارگردان: ماساکی کوبایاشی
امتیاز استاکر: ۹۳.۴
متاکرتیک: ۸۵
رتبه کاربران IMDb: ۸.۶
زمان اجرا: ۱۳۳ دقیقه
صلح در سراسر ژاپن قرون وسطی گسترش یافته است و این خبر بدی برای هزاران سامورایی است که بدون دلیل یا استاد رها می شوند. آماده انجام عمل شرافتمندانه هارا - کیریکا، جنگجوی بزرگ آیینی، ابتدا از سرنوشت غم انگیزی که بر سر پسرش آمد، آگاه می شود. بنابراین یک نمایش وحشیانه بین سامورایی تنها و یک ارباب فئودال آغاز می شود.
8½ (1963)
کارگردان: فدریکو فلینی
امتیاز استاکر: ۹۳.۴
متاکرتیک: ۹۱
رتبه کاربران IMDb: ۸.۰
زمان اجرا: ۱۳۸ دقیقه
شاهکار زندگینامه ای فدریکو فلینی پس از بدبیاری های همتای کم حاشیه اش، کارگردان پرحاشیه ای به نام گیدو آنسلمی (مارچلو ماسترویانی)ساخته می شود. آنسلمی در برابر پس زمینه ای از فانتزی و خاطره، خود را برای فیلم بعدی اش آماده می کند. راجر ایبرت یک بار آن را "بهترین فیلم ساخته شده درباره فیلمسازی" خوانده بود.